Sunday 15 March 2009

تحديـــث - جــبــــال بـــأشــكــــال مــخـتـــلــفـــــة

بصوا بقى يابنات
أنا قلتلكم الصور دي كانت عندي من زمان في الأرشيف
وبعد بحث وتقصي عن موضوع هل هذه الجبال بفعل الطبيعة أم بأيدي نحاتين لقيت حاجه غريبة
في المواقع العربية بيتكلموا على إنها من خلق الله
لكن اللي مش مخليني مقتنعة إني بحثت عن البلاد التي توجد بها هذه الجبال ولم أجدها
أما في المواقع الغربية بيقولوا إنها من تصميم النحاتين وده اللي أنا أميل إلى الإعتقاد فيه
دي كانت نتيجة بحثي في الموضوع
لو واحده منكم عثرت على معلومة مختلفة ياريت تعرضها علشان نستفيد كلنا















8 comments:

  1. انا بتعجبني مواضيعك جدااااااا يا مصرية

    هي اكيد الجبال دي فنان اللي عملها مش هي اصلا موجوده كده

    في انتظار الموضوع القااااااادم

    تحياتي

    ReplyDelete
  2. أهلا ببنت مصر

    أنا والله لسه لم أبحث في أصل الصور لقيتهم عندي في الأرشيف بتاعي لكن هدعبس واجيبلك تاريخها منذ الطفولة

    مواضعي بتعجبك علشان انتي كلك زوق

    وبعدين يعني هي مدونة صورة وكلمة بسيطه يعني

    دي مدونة مختلفة ومتميزة جدا

    بتشرفيني دايما بزيارتك

    خالص مودتي وتحياتي

    ReplyDelete
  3. الله جمال جدا يا مصرية
    دئما كدا بتجيبى حاجات غريبة وجميلة

    بس اكيد هى منحوتة مش موجودة كدا يعنى
    مستنين تاريخها ومعلومااااااات عنها
    :)

    تقبلى مرورى

    ReplyDelete
  4. ما شاء الله الصور بجد اللى بتحطيها نادرة وتحفة ..

    بس انا ليا نفس السؤال برده بتاع بنت مصر ان اكيد حد اللى نحت اللى الجبال دى مش هى كده اصلا ..

    والصور بتاعت البوست اللى فات الصراحة شئ جميل ان تكون المنطقة دى فى منطقة عربية ..

    جزاكِ الله خير حبيبتى المصرية ..

    وفى انتظار صورك الجميلة دايما ..

    دمتِ بخير ..

    ReplyDelete
  5. ايه ده حقيقي بجدسبحان الله الصور الي بتحطيها تحفه فعلا تسلم ايدك

    ReplyDelete
  6. حبيبتي نونو

    فعلا أنا لقيتها عندي في أرشيف مواضيعي على سيديهات بدون معلومات مكتوبة

    هدور على أصل التماثيل دي وأماكن وجودها كمان بإذن الله

    انا عملت كده في موضوع الشواطىء الملونة بحثت وعرفت انها جزر هاواي

    نورتيني بمرورك

    خالص تحياتي

    ReplyDelete
  7. حبيبتي لجين صاحبة التجارب الرائعه في مدرسة الدخيلة

    أهلا بيكي

    سعيدة لتعرفك على جزيرة شرم العم في اليمن

    فعلا بلادنا العربية مليئة بمناطق ساحرة وتستحق الإهتمام وتوجيه رؤوس أموال المستثمرين لها

    بإذن الله زي ماقلت لبنت مصر ونونو الرومانسية هبحث عن موضوع الجبال دي لأني متشوقة لمعرفة أماكن وجودها وتوصيل هذه المعلومات لكم حتى يكون الموضوع متكامل

    نورتيني بمرورك

    خالص تحياتي

    ReplyDelete
  8. أهلا حاسوباتية

    نورتيني بمرورك الجميل

    ويارب تكون أختك بخير

    ياريت تطمنينا عليها

    خالص مودتي وتحياتي

    ReplyDelete